jomiroc.ro

Cateva despre comisioane scazute de Black Friday in afiliere

blec-fraidei.jpg

Au trecut 7 ani de cand am intrat in lumea afilierii/ecommerce-ului si din 2012 am fost implicat in 5 evenimente Black Friday (urmeaza al saselea…). In ultimii cativa ani am observat un trend/fenomen care dauneaza mult industriei si care s-a accentuat de la an la an, respectiv scaderea de catre advertiseri a comisioanelor/recurentei in perioada Black Friday. Motivele invocate sunt diverse (nu avem marja deoarece facem reduceri, oferim reduceri consistente prin urmare contributia afiliatului nu este atat de mare, creste conversia deci afiliatul depune mai putin efort pentru a genera o vanzare, etc.) prin urmare am decis sa scriu acest post, poate in al 12-lea ceas cineva va intelege ca asa nu se mai poate. Au mai fost diverse voci care au reclamat aceaste practici, au adus si argumente valide, dar nu prea am vazut cifre care sa le intareasca afirmatiile, prin urmare… pentru ca cifrele nu mint, iata-le:

1. Aveti mai jos un grafic care arata evolutia CPC-ului si a ratei de conversie in saptamana Black Friday din anii 2012-2016


- Rata de conversie a crescut cu 70% in 2016 fata de 2011 (daca in 2011 din 100 de clickuri generam o conversie, in 2016 din acelasi numar de clickuri generam 1,7 conversii)
- CPC-ul mediu a crescut cu 450% (daca in 2011 plateam 0,1 lei per click, in 2016 am platit 0,55 lei)
- Comisioanele oferite de magazinele online au scazut de la an la an, micsorand in acest fel veniturile afiliatilor
- ca si observatie suplimentara, in 2015 eu personal (ca si multi altii dealtfel) am avut un profit negativ de BF; in 2016 implicarea mea in eveniment a fost mult mai mica (am colaborat cu cateva magazine care si-au dorit intradevar performanta si erau dispuse sa plateasca un comision realist pentru vanzarile generate).


2. In perioada Black Friday toate costurile cresc indifferent de canalul de promovare (s-a mai spus despre cresterea costurilor adwords, despre explozia cpc-ului pe facebook, etc.). Ca si exemplu vin cu o analiza pe o campanie adwords comparand ce s-a intamplat in intervalul 10-16 Octombrie vs 14-20 Noiembrie 2016 (a 3-a saptamana din octombrie vs a 3-a saptamana din noiembrie, adica saptamana BF):


- traficul total a crescut cu 22,5% pentru aceleasi cuvinte cheie (sunt pur si simplu mai multe cautari/ mai multi cumparatori in aceasta perioada)
- CPC-ul mediu a crescut cu 15,56% (toate magazinele au targhete de indeplinit, toti cresc investitiile in cpc, creste automat si costul aferent unui click)
- costul total al campaniei adwords a crescut cu cu 33,17%
- rata de conversie a scazut cu 15,13% (oferte mai multe, concurenta mai mare, mai greu de convins un client sa cumpere)
- costul unei conversii a fost mai mare cu 25% in saptamana BF-2016 decat in aceeasi perioada a lunii octombrie

Exista din punctul meu de vedere un singur motiv pentru care anumite magazine (3-4 maxim, din toata piata de ecommerce Romaneasca) pot justifica micsorarea comisionelor in perioada Black Friday: directionarea bugetelor de publicitate spre TV, investitii mari in spoturi publicitare legate de evenimentul Black Friday care automat cresc interesul consumatorului pentru eveniment, cresc traficul/conversia, investitii de care beneficiem indirect intr-o oarecare masura toti cei din aceasta industrie: magazine, agentii de ppc, afiliati, curieri, etc.

Prin urmare, luand in consideratie cele de mai sus, as vrea sa-mi explice un advertiser care nu promoveaza pe TV in perioada evenimentului motivul real pentru care scade comisonul afiliatilor in perioada Black Friday, dar va rog….. cu cifre, ca de explicatii politice ne-am cam saturat sa fiu sincer.

Care cred eu ca este motivul real pentru care advertiserii fac acest lucru:
1. PENTRU CA ASA E LA MODA !
2. PENTRU CA ASA A FACUT SI X !
3. PENTRU CA POT !?!?

Cred ca s-a dus perioada cand se genera volum de BF aruncand cu trafic in toate directiile, prin urmare pentru afiliati am urmatoarele sfaturi: taxatii pe cei care nu ofera un comision realist… nu le mai trimiteti trafic, scotetii din listele magazinelor participante la eveniment, opriti-le campaniile directe (stiu… e greu sa faci asta pentru ca orice commision in plus este binevenit, dar ganditiva ca promovand azi un advertiser care-ti ofera 1% doar pentru ca asa ofera si magazinul X, maine va trebui sa accepti 0,25%... precedentul e deja creat). Decat nopti nedormite, pline de stres si la sfarsit o gaura, mai bine 1-2 colaborari punctuale cu magazinele care merita si sunt dispuse sa plateasca. Eventual puteti completa cu 1-2 comenzi pentru a va cumpara ceva la reducere in perioada aia, mai sunt si oferte care merita. Eu spre exemplu abia in 2016 am plasat prima mea comanda de Black Friday…. ;)

In concluzie, Black Friday este unul eveniment profitabil pentru 99,9% din magazinele online (si din ce in ce mai neprofitabil pentru afiliati), indiferent de declaratiile magazinelor eu cred ca nici unul nu vinde in pierdere, sau daca o face atunci urmareste cu totul alte obiective cum ar fi cota de piata, cresterea bazei de client, etc. Nu exista nici un motiv real/logic pentru care un magazin ar scadea comisionul de Black Friday (cu 3-4 exceptii asa cum am mai spus), daca o face atunci scopul este unul singur: maximizarea profitului (nicidecum micsorarea pierderilor). Daca gresesc va rog sa-mi lasati un comentariu… sunt foarte curios.

Spor la conversii!


Comentarii pentru "Cateva despre comisioane scazute de Black Friday in afiliere":
Advertiser - 23 octombrie 2017, ora 18:23:
Salut Octavian,

Incerc sa-ti prezint eu cateva din motivele din cauza carora se reduc comisioanele de afiliere in timpul evenimentului Black Friday.

1) Majoritatea magazinelor are vizitatori recurenti, in medie 70% din cei care intra pe site sunt returning. De Black Friday sunt sanse foarte mari ca acest procent sa creasca, aproape toti clientii vechi vor intra pe site sa vada ce oferte ai.

2) Perioda de recurenta este mare, prea mare uneori. Din punctul meu de vedere o perioada de recurenta corecta ar fi de maxim 7 zile.

3) Modelul de atribuire este gresit. In stransa legatura cu punctul 2, este incorect sa atribui o comanda unei retele de afiliere la a 2-a interactiune in funnel, cand pentru lansarea comenzii a mai fost nevoie de, sa zicem, 7 interactiuni. Acest interactiuni pot fi si ele din surse platite, CPA, CPC, CPM etc.

4) Marginile in unele industrii sunt minime, ajungand sa fie chiar negative. Un advertiser trebuie sa-si controleze pierderile. Daca la un laptop de 3.000, sa zicem, are un pret de vanzare cu 1 Leu peste achizitie, nu este o pierdere mare. Dar daca acelasi laptop il comisioneaza cu 5% inseamna o pierdere de 150 Lei.

Cu stima,
un Advertiser
Octav - 25 octombrie 2017, ora 17:37:
@Advertiser.... o sa trec peste faptul ca e un comentariu anonim, as fi preferat sa va asumati o identitate atunci cand doriti sa intrati intr-o dezbatere.. ;)

legat de 1,2,3,4 sunt lucruri pe care le-am mai auzit, nimic nou din pacate. Ce lipsesc sunt.... CIFRELE?

Nu mai exista clientul meu sau clientul lui X. Un client azi cumpara de la X, maine de la Y.... (in functie de f. multi factori). Sa sustii ca un client a revenit si nu trebuie sa mai platesti pt. el mi se pare..... WOW. La google sau la facebook platesti o data sau de 2 ori daca acelasi client da click pe 2 reclame diferite? Sau se intampla cumva sa nu mai platesti catre facebook daca acelasi client a dat cu o zi in urma click pe o reclama google?

Da, piata e competitiva, da marjele sunt mici, dar in acelasi timp doar costurile din afiliere trebuie sa scada de Black Friday, de ce?

Multumesc & Succes!


Postari recente:
Cateva despre comisioane scazute de Black Friday in afiliere
Cati bani am facut in 2016 din marketing afiliat. Cifre!
Cateva ganduri despre reteaua de afiliere 2parale (devenita intre timp 2performant)
Despre mine

Copyright © Jomiroc.ro